fbpx

„Pytania początkującej linergistki” to miał być tytuł artykułu zainspirowanego najczęściej zadawanymi pytaniami przez kursantki po szkoleniach podstawowych z makijażu permanentnego. Dziś powracam z trzecią częścią, mam nadzieję, równie ciekawą jak dwie poprzednie. Okazuje się, że kursanci po szkoleniach podstawowych z makijażu permanentnego, oraz wiele innych osób, które spotykam na forach branżowych, ma dużo więcej dylematów, które są niemniej istotne jak sama pigmentacja. Żeby zostać linergistą, nie wystarczy jedynie skończyć kurs makijażu permanentnego dla początkujących. W dzisiejszym artykule postaram się rozwiać kolejne Wasze wątpliwości.

 

1. Jakie wymagania musi spełnić lokal, aby móc przeprowadzać w nim zabiegi makijażu permanentnego?

Jak zapewne wiecie, zabiegi kosmetyczne można przeprowadzać zarówno w salonie kosmetycznym, jak i mobilnie, w domu klienta. O ile stylizacja paznokci w domu klienta jest coraz popularniejszą formą świadczenia usługi, o tyle jestem absolutnie przeciwna wykonywaniu makijażu permanentnego w miejscu do tego nie przeznaczonym. Nie wyobrażam sobie robić permanentnych ust między biegającymi dziećmi, szczekającym psem, a gotującym się obiadem. Zabieg makijażu permanentnego jest to jednak przerwanie ciągłości naskórka i dlatego powinien być przeprowadzany w specjalnie w tym celu przygotowanym miejscu, z zachowaniem najwyższych standardów higieny.

Szczególnie w aktualnym czasie, w okresie pandemii i wyższych restrykcji sanitarnych, najlepszym rozwiązaniem jest gabinet, gdzie przyjmujemy jedną klientkę. Pozostałe klientki, zapisane do współpracowników, przyjmowane są w innym pomieszczeniu. Dobrze, aby lokal spełniał podstawowe kryteria:

Lokalizacja: Dawniej salony kosmetyczne otwierane były w centrum miasta, dzięki temu, spacerujące klientki miały możliwość wizyty na manicure lub hennę i nie musiały nigdzie dojeżdżać. Dziś natomiast czasy się zmieniły. Praktycznie wszystkie klientki, chcące skorzystać z tak luksusowego zabiegu jakim jest makijaż permanentny, dojadą nawet i kilkanaście kilometrów do specjalisty, który wykona usługę profesjonalnie. Tak więc istotne jest, aby przy salonie był dostępny parking. Sama irytuję się faktem kiedy szukam pod daną instytucją miejsca do zaparkowania. Twój wymarzony salon powinien mieć minimum 50m2. Dlaczego? Dlatego że połowa z niego to: recepcja, zaplecze, toaleta dla personelu, toaleta dla klientów, pomieszczenie gospodarcze i ciąg sterylizacyjny aż w końcu twoje miejsce pracy z uwzględnieniem umywalki i zlewozmywaka w pomieszczeniu zabiegowym. Warto zwrócić uwagę, przy wyborze idealnego lokalu aby miał otwierane okna. Kolejnym krokiem jest projekt technologiczny.

Projekt technologiczny: Kiedy już znalazłaś swój wymarzony lokal, należy zlecić architektowi tzw. projekt technologiczny, w którym uwzględnione zostanie miejsce pomieszczeń gospodarczych, toalety oraz ciąg hydrauliczny. Gotowy projekt należy przedstawić w siedzibie Sanepidu swojego miasta w celu zatwierdzenia projektu i możliwości jego realizacji.

Odbiór Sanepidu: Kiedy już Twój salon jest gotowy na przyjęcie pierwszych klientek, zaproś przedstawicieli Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w celu odbioru lokalu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twój salon spełnia wszystkie wymogi Sanepidu i jednocześnie będziesz mieć pierwszą kontrolę Sanepidu za sobą 🙂

 

 

2. Jakie są niezbędne dokumenty do prowadzenia zabiegów makijażu permanentnego?

Niezbędne dokumenty w salonie kosmetycznym to przede wszystkim Zgoda na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych, potocznie nazywana Zgodą RODO. Bez tego dokumentu nie wolno nam ani zapisać klientki, ani przeprowadzić zabiegu. Wg polskiego prawa klientka powinna podpisać zgodę na przechowywanie jej nazwiska oraz numeru telefonu w naszym kalendarzu lub programie do ewidencji zabiegów. W praktyce jest to niewykonalne, zważywszy na fakt, że prawie wszystkie panie zapisują się do nas telefonicznie. Wobec tego Zgodę RODO należy przedłożyć klientowi przy pierwszej nadażającej się okazji.
Kolejnym niezbędnym dokumentem jest Świadome wyrażenie zgody na wykonanie zabiegu makijażu permanentnego. W takiej zgodzie przede wszystkim muszą być wymienione: dane klienta, data wykonania zabiegu, obszar makijażu permanentnego, oczekiwany efekt (intensywny, średni, delikatny), przeciwwskazania do wykonania zabiegu, przebieg zabiegu, możliwe powikłania, pielęgnacja pozabiegowa, regulamin salonu oraz oświadczenie o wyrażeniu zgody na zabieg. Co ważne – klient powinien podpisać każdą stronę Zgody! To jest bardzo istotne, jeśli nie chcemy w przyszłości, aby klient wyparł się, że nie był o pewnych rzeczach poinformowany. Po zakończonym zabiegu należy dać klientce zalecenia pozabiegowe oraz pielęgnację strefy pigmentowanej. Świadomą zgodę na wykonanie zabiegu makijażu permanentnego należy przechowywać razem z dokumentem RODO w okresie nawet do 10 lat po dacie wykonanego zabiegu.

Do ogólnej dokumentacji klienta w ostatnich czasach doszła również ankieta o stanie zdrowia klienta, dotycząca COVID-19, czyli stan faktyczny w dniu zabiegowym, dotyczący kwarantanny, kontaktu z osobą zakażoną, pobytu za granicą, obecną temperaturą ciała.  

Ostatnim bardzo ważnym dokumentem jest Karta przekazania odpadów. W zeszłym roku dość głośnym tematem była rejestracja podmiotu do Bazy Danych Odpadowych (BDO). Każdy salon kosmetyczny wytwarzający odpady medyczne jest zobowiązany znaleźć się w tym rejestrze. W przypadku makijażu permanentnego odpady medyczne są wytwarzane. Są to wszystkie akcesoria, które mają styczność z krwią lub osoczem klienta: igły, kartridże, waciki, patyczki itp. Do przechowywania odpadów służą czerwone worki oraz czerwone plastikowe pojemniki. Do pojemników wrzucamy wszystko to, co jest ostre i mogłoby uszkodzić worek na odpady czy po prostu mogło by zakłóć, zranić skórę, czyli przede wszystkim igły i kartridże. Odpady medyczne należy przechowywać w lodówce w temperaturze od 2-10 stopni  aż do czasu oddania ich do utylizacji, nie później niż miesiąc po zabiegu. W momencie zgłoszenia chęci oddania odpadów medycznych, od instytucji z którą mamy podpisaną umowę na odbiór odpadów medycznych, otrzymujemy Kartę przekazania odpadów, którą mamy obowiązek przechowywać do czasu rutynowej kontroli salonu przez Sanepid.

Jednym z ważnych i często zapominanych dokumentach jest dokument MSDS czyli karta charakterystyki pigmentu na którym pracujesz, Sanepid sprawdza ją za każdym razem.

Niezbędne w salonie są również procedury zabiegowe i jest ich od groma, między innymi:

Procedura wykonania zabiegu makijażu permanentnego

Procedura dezynfekcji salonu

Procedura mycia i dezynfekcji rąk

Procedura dezynfekcji i sterylizacji narzędzi

Procedura postępowania z odzieżą zabiegową, itd.

  1. Jaki jest koszt rozpoczęcia działalności jako linergistka?

Pytanie o koszt rozpoczęcia działalności jest zazwyczaj pierwszym pytaniem od każdej osoby, która zamierza otworzyć działalność gospodarczą. Jest jednocześnie najtrudniejszym zagadnieniem. Rozróżnić należy czy ktoś już ma salon i prowadzi działalność, czy dopiero rozpoczyna. Należy wówczas uwzględnić koszt zakupu lub wynajmu lokalu, przystosowania go do działalności, zakupu wyposażenia (fotele, meble, oświetlenie itp.). Trzeba się również pochylić nad tematem sterylizacji narzędzi – czy używamy wyłącznie artykułów jednorazowych i urządzeń nie poddawanych sterylizacji, czy nie. Wówczas zakupujemy autoklaw bądź podejmujemy współpracę z podmiotem świadczącym takie usługi. To są podstawy przy każdych usługach kosmetycznych.

Kolejnym kosztem jest niewątpliwie specjalizacja zabiegów w kierunku makijażu permanentnego. Tutaj głównymi wydatkami są:

– szkolenie z makijażu permanentnego – różnica w cenie jest ogromna, w zależności od zakresu tematycznego (czy jest to szkolenie tylko z brwi, czy również z ust i kresek), od ilości dni (szkolenia są 2, 3, 4 – dniowe, ale również i całoroczne), od ilości dni praktyki, od ilości kursantów na konkretnym szkoleniu (im mniej osób tym szkolenie jest droższe) itd. Zawsze powtarzam, że szkolenie podstawowe to Twój fundament dalszego biznesu a więc na szkoleniu podstawowym nie oszczędzaj. Postaw na najwyższą jakość a uwierz mi, że szybko się zwróci.

  • urządzenie do makijażu permanentnego – w przypadku urządzeń cena również może się diametralnie różnić – od najtańszych urządzeń za 2000zł, poprzez urządzenia lepsze jakościowo za 4-7 tys. zł aż do urządzeń z szerokim zakresem możliwości za kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Na początek warto zakupić sobie urządzenie dobre jakościowo, ale nie najtańsze. To na nim mamy się nauczyć i nie zrazić do zawodu. Z czasem warto rozejrzeć się za urządzeniem wysokiej klasy. To na tym urządzeniu będziemy pracować całymi dniami. Ma nam to sprawiać przyjemność, nie tylko podczas pracy ale i w procesie gojenia się makijażu permanentnego u Twoich klientek. Składowych na piękny końcowy efekt makijażu permanentnego jest naprawdę wiele, a dobrej jakości urządzenie jest jednym z tych składowych.

TIP: Przy wyborze urządzenia sprawdź czy posiada certyfikat CE, jak wygląda serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, dostępność igieł na rynku.

– pigmenty – na rynku mamy ogromny wybór możliwości. Tutaj również jest duży rozrzut cenowy. W przypadku pigmentów warto jednak wziąć pod lupę ich skład, zwrócić uwagę na ich jakość oraz zachowywanie się po wygojeniu i po czasie – przede wszystkim jak się odbarwiają. Wybór pigmentu tylko ze względu na jego cenę nie jest dobrym pomysłem. A ich koszt jest marginalną częścią w zabiegu makijażu permanentnego. Pamiętaj również o karcie MSDS pigmentu czyli karcie charakterystyki. Dobry pigment i urządzenie oraz odpowiednio dobrana technika pracy to klucz do sukcesu.

– akcesoria – folie ochronne, kubeczki, pierścionki, miarki, patyczki itd. W przypadku akcesoriów koszty nie są wygórowane, a ich ceny prawie wszędzie są podobne. Niemniej jednak na początek działalności warto o nich pamiętać.

 

4. Na co zwrócić uwagę wybierając miejsce szkolenia podstawowego?

Niemal codziennie na forach branżowych przewija się pytanie o najlepsze szkolenia z makijażu permanentnego. I najczęściej wybierani zostają trenerzy z największą ilością lajków, których autorów nie jesteśmy w stanie zweryfikować. Co więc wziąć pod uwagę wybierając szkoleniowca? Przede wszystkim doświadczenie. Trener z bogatym doświadczeniem przekaże więcej wiedzy praktycznej, odpowie na wszystkie pytania i raczej mało co go zaskoczy. Zwróć uwagę na fakt czy Twój przyszły trener pracuje na codzień z klientami i czerpie wiedzę z doświadczenia. Jest to bardzo istotne, kiedy trener może przekazać również doświadczenia z praktyki, a nie tylko teorię książkową.
Kolejnym istotnym elementem to opinie o trenerze. Warto słuchać innych linergistek i wybierać szkoleniowca przede wszystkim cierpliwego i wyrozumiałego oraz takiego, który potrafi stworzyć dobrą atmosferę na szkoleniu. Wszyscy wiemy, że praca w stresie nie sprzyja.

Praca i osiągnięcia kursantek – to główna wizytówka trenera. Estetycznie wykonane zabiegi dają nam pewien obraz czego możemy się na szkoleniu nauczyć. Podczas moich szkoleń z makijażu permanentnego uczymy się nie tylko samej pigmentacji ale również, jak zrobić ładne zdjęcie po zabiegu, gdzie pozyskać pierwszych klientów, jak prowadzić media społecznościowe. Dzięki temu już na starcie jesteś widoczna w sieci.

Ostatnim aspektem jest niewątpliwie opieka poszkoleniowa. Najwięcej pytań rodzi się już po szkoleniu. Często podczas samodzielnego zabiegu, a często jeszcze później – w momencie napotkania nietypowych problemów. To wtedy kursanci doceniają dobrego trenera, który zawsze daje pomocną dłoń, odpowie na wątpliwości i zasugeruje odpowiednie działanie. Moje studentki zapraszam do grupy, w której zawsze mogą o wszystko zapytać.

5. Jaką wybrać markę urządzenia/pigmentu do makijażu permanentnego?

Najczęściej decydując się na szkolenie, kursant decyduje się na wybór sprzętu, pigmentów i akcesoriów takich samych, na jakich odbyło się dane szkolenie. Warto wiedzieć, że dobry trener, nawet pracując na najlepszych, w jego opinii, sprzętach, powinien umieć doradzić kursantowi na co zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu oraz preparatów. Na rynku mamy ogrom firm specjalizujących się w produkcji urządzeń. Jednak ja zawsze wspominam – wybierz przede wszystkim taką firmę, na której możesz polegać w przyszłości. Która nie zostawi Cię w potrzebie. Każde urządzenie może się zepsuć, zalać lub upaść, a Ty nie możesz zostawić klientki z jedną brwią, ani zrobić sobie dwutygodniowego postoju czekając na powrót urządzenia z naprawy. Dlatego najlepiej wybierać taką firmę, która przede wszystkim oferuje urządzenia certyfikowane, z instrukcją obsługi i kartą gwarancyjną oraz zapewnia serwis posprzedażowy. Ważne, abyś mogła liczyć na urządzenie zastępcze i dobry kontakt z serwisem gwarancyjnym.
Wybór marki pigmentu to również jest nie lada wyzwanie dla początkującej linergistki. Tak jak wspomniałam wyżej – na pigmentach nie warto oszczędzać. Jego koszt w zależności od wydajności, rozłoży się na wiele zabiegów, co w rezultacie nie jest mocno odczuwalny. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy dany pigment jest certyfikowany i posiada kartę charakterystyki. Ważne, aby po czasie nie odbarwiał się w dziwne kolory. Dla przyjemności pracy polecam pigmenty lekkie, płynne, które nie wysychają podczas zabiegu. Zdradzę Ci mój mały sekret – ja w swoim salonie wykonuję zabiegi na pigmentach MADERM, które jak do tej pory jeszcze nigdy mnie nie zawiodły 😉

 

Kiedy myślimy, że wiemy już wszystko, pojawiają się kolejne pytania. Praca z klientem, a przede wszystkim na jego twarzy, wymaga od nas pełnego skupienia, profesjonalizmu, ogromnej wiedzy na temat budowy skóry, kolorymetrii, składzie pigmentu, pracy maszyny, konstrukcji igły, na samym końcu zostaje sama technika pracy. Już przed zabiegiem musimy przewidzieć jak zachowa się pigment po wygojeniu na danym typie skóry klientki. Jednak w pierwszej kolejności musimy stworzyć idealne miejsce do pracy i skompletować niezbędne dokumenty. O wszystkich tych aspektach mówię podczas szkoleń stacjonarnych w mojej akademii makijażu permanentnego. Zapraszam na stronę www.agnieszkamajewska.pl gdzie będziemy miały okazję poznać się bliżej.